’ABDULLAH, fiul lui ’ABBAS
(Allah să fie mulțumit de el !)
Învățatul comunității islamice
(d. 649 g.)
Accentul pus de Islam pe știință și cercetare
este incomparabil față de oricare
altă religie. Și aceasta
pentru că știinta este pusă pe picior de
egalitate cu credința, așa cum putem citi și din Nobilul
Coran :
„...Allah
îi va ridica cu [câteva] trepte pe aceia care cred dintre voi și pe aceia cărora li
s-a dat știința ...” (traducerea sensurilor
Coranului 58 : 11)
Pentru
ca în alt verset cunoașterea să fie considerată o bornă obligatoriu
de atins de cei care au teamă de Allah și sunt drept-credincioși.
„Singurii
ce se tem de Allah sunt învățații dintre robii Săi.” (traducerea sensurilor
Coranului 35 : 28)
De asemenea, Profetul Islamului a spus : „Este o obligație pentru fiecare musulman să cerceteze cât mai
mult.” Iar prețul răscumpărării
cerut în prima bătălie a Islamului
(Badr) pentru fiecare prizonier care posedă cunoștinte din
diverse domenii a fost să învețe carte pe zece
copii musulmani.
Aceasta era starea de spirit în care a văzut lumina zilei eroul
nostru de astăzi, ’Abdullah, fiul lui ’Abbas, unchiul Profetului, cu numai trei
ani înainte de emigrare (hijra), petrecîndu-și astfel toți anii de formare pe genunchii Profetului (Pacea
și binecuvântarea lui Allah să fie
asupra sa !). De fapt, încă
de când a împlinit șapte ani eroul nostru a rămas în mod constant în
compania vărului său, profetul Muhammed (Pacea și binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !), obișnuind să-i pregătească apa pentru spălarea rituală,
să se roage în urma sa și chiar să
călărească împreună în anumite ocazii. În ciuda vârstei foarte fragede, ’Abdullah
s-a comportat ca o persoană adultă atât în ceea ce privește inteligența, fiind înzestrat
cu o minte ageră, cât și în ceea
ce privește modul de gestionare a
sentimentelor. El ne relatează : „Odată Profetul a dorit să se curățe pentru rugăciune, eu grăbindu-mă să-i aduc apa.
Apoi s-a ridicat în picioare, gata să înceapă, făcându-mi semn să mă așez lângă el, dar eu mi-am ocupat locul în urma sa.
După ce rugăciunea a luat sfârșit,
Profetul (Pacea și binecuvântarea
lui Allah să fie asupra sa !) m-a întrebat : ’De ce nu te-ai
așezat lângă mine, Abdullah ?’ Eu
i-am răspuns : ‚Ești prea măreț în ochii
mei ca să-mi permit așa ceva.’ ”
Profetul (Pacea și binecuvântarea
lui Allah să fie asupra sa !) a fost plăcut impresionat de răspuns.
Și-a ridicat mâinile la cer, rugându-se
: „O, Allah ! Înzestrează-l cu înțelepciune
și învață-l [măiestria] interpretării
[Coranului].”
În mod evident, Allah Preaînaltul a răspuns
rugii sale, pe toată durata vieții eroului
nostru neexistând altcineva care să-l întreacă în chestiuni religioase,
literare sau istorice. Dar eroul nostru nu a dobândit toată această cunoaștere profundă prin intermediul vreunui miracol, ci
cu ajutorul inteligenței sale,
posedând o poftă nestăvilită de a învăța.
Deja am luat act de permanenta companie arătată Profetului (Pacea
și binecuvântarea lui Allah să fie
asupra sa !), pentru a învăța cât de
mult putea de la acesta. După moartea Profetului (Pacea și binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !) ’Abdullah,
fiul lui ’Abbas a continuat să strângă nestematele cunoașterii de la vârstnicii companioni ai lui Muhammed (Pacea
și binecuvântarea lui Allah să fie
asupra sa !). În acest sens, ne povestește : „Atunci când auzeam că un anumit companion al Trimisului
lui Allah știe o anumită
relatare profetică, sau hadis, eram în stare să merg deîndată la casa
sa, în timpul odihnei de după-amiază. Mă pregăteam să-l aștept la scările casei, preferând să înfrunt
rafalele vântului decât să-l deranjez. Când respectivul companion ieșea afară, obișnuia să mă întrebe
: ’O, văr al Profetului, ce ți-a îndrumat
pașii până aici ? Ai fi putut să mă
anunți de sosirea ta și aș fi venit să
te întâmpin.’ Și ei răspundeam : ’Este
datoria mea să vin până aici. Pentru că oamenii sunt cei care trebuie să caute știința și nu aceasta să alerge după oameni.’ Iar apoi îl întrebam
în legatură cu hadisul pentru care am venit.” Și tot el ne-a mai împărtășit faptul că era în stare, uneori, să întrebe chiar
și 30 de persoane în legatură cu
același subiect.
Acestea sunt motivele pentru care ’Abdullah, fiul lui ’Abbas a obținut titlul de „învățat al
comunității islamice”, fiind în permanentă
goană după obținerea de răspunsuri
și având o inteligență sclipitoare.
Un studiu atent al vieții sale
dedicate învățării ne
oferă toate elementele care să ne conducă la creionarea modelului inițial al savantului musulman, fiind o autoritate competentă
în aproape toate domeniile știintei
care existau la acea dată. Un contemporan al său l-a descris astfel : „Niciodată
nu am întâlnit pe cineva care să cunoască mai mult în legatură cu tradiția profetică în afara fiului lui ’Abbas și nici nu pot spune că altcineva știa mai bine despre domeniul normativ sau sistemul
decizional ale lui Abu Bakr, ’Umar și ’Usman (Allah
să fie mulțumit de ei !), cum nici
nu pot afirma că era altul mai bine informat în domeniile lingvistic, poetic,
al exegezei coranice sau al metodelor de calculație a moștenirii. Fiecare om de știință care îl
asculta, îi recunoștea pe loc
superioritatea și fiecare
dintre cei care îl solicitau obținea un răspuns
care să-l satisfacă.”
După cum se poate observa, nu credem că exagerăm dacă vom spune că
eroul nostru ’Abdullah, fiul lui ’Abbas era o școală sau
universitate „ambulantă”, așa cum putem
deduce și din următoarea relatare.
„Oamenii își făcuseră
un obicei din a-l vizita pe fiul lui ’Abbas și veneau într-un
număr atât de mare încât drumurile care duceau către locuința sa se blocau. Mi-a solicitat să-i aduc niște apă să-și facă abluțiunea, apoi
mi-a spus să chem pe oricine dorește să obțină informații în
legatură cu Coranul. Am ieșit din casă
și am făcut public anunțul. Oamenii
au intrat, iar casa a devenit rapid neîncăpătoare. Au început să pună întrebări,
iar el le-a răspuns, învățându-i și lucruri suplimentare. Apoi le-a cerut să
elibereze camera astfel încât să permită și altora să
intre. Aceștia s-au conformat, iar fiul lui
’Abbas m-a solicitat din nou să-i chem în casă pe toți aceia care doresc informații în legatură cu cele care sunt permise sau
interzise (halal și haram).
Oamenii au umplut casa până la refuz, obținând chiar
și mai mult decât au întrebat,
după care au ieșit afară și i-am invitat pe cei interesați de legile moștenirii.
Dupa ce și aceștia au ieșit satisfăcuți, camera a fost pregatită pentru studenții în filologie și poezie. Și aceștia, ca toți ceilalți, au obținut chiar mai mult decât au întrebat.”
Așa stând
lucrurile, mai târziu, pentru a le simplifica studenților săi misiunea, ’Abdullah le-a alocat o zi anume
din săptămână pentru predarea unui anumit subiect (în termenii zilelor noastre,
pusese la punct un orar) : o zi era dedicată studierii Coranului, o alta
– Tradiției profetice (hadis-urilor),
pe cea de-a treia – istoriei, a patra –jurisprudenței etc.
Cu toate acestea, atunci când vine vorba să vorbim despre fiul lui
’Abbas savantul și
profesorul, nu ar trebui să ignorăm faptul că nu doar știinta a constituit punctul său forte. Mai
important decât orice este faptul că el și practica,
ceea ce preda, atitudinile și acțiunile sale fiind în concordanță cu învățăturile însușite. Era o persoană smerită care, din teama de
Allah Preaînaltul, ar fi putut să plângă foarte mult, mai ales când recita
versetele coranice în care este descris Infernul și pedeapsa din Viața de Apoi.
De asemenea, era omul generozității fără limite,
la masa căruia oricine își găsea un
loc.
Datorită acestor calități,
’Abdullah și-a câștigat un mare respect. Se povestește că într-un an, califul ummayyad Mu’awiyah a mers
la Mecca pentru Pelerinaj. Același lucru l-a
facut și fiul lui ’Abbas. Numai că numărul
celor care l-au urmat a fost cu mult mai mare decât cel al persoanelor aflate în
compania califului.
Tot istoria ne spune că, în ciuda vârstei sale
fragede, era consultat întotdeauna de către
diferiți califi, inclusiv de către
’Umar, fiul lui Al-Khattab, acesta punând un mai mare accent pe opiniile sale
decât pe cele care veneau de la persoane mai în vârstă.
Fiul lui ‘Abbas a murit în
Ta’if la vârsta de 71 (?) de
ani.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu