ABDULLAH, fiul lui ’AMR, fiul lui AL-’AS
(Allah să fie mulțumit de el !)
Cucernicul al cărui devotament a
fost temperat
(d. 642 g.)
Această
scurtă și
concisă rugă, așa cum este ea menționată în cel de-al doilea capitol al
Nobilului Coran, reliefează una dintre trăsăturile de bază ale Islamului,
principiul moderației și al echilibrului în ceea ce privește satisfacerea
nevoilor spirituale și materiale, între viața ascetică și îndeplinirea trebuințelor fizice, între
avariție
și
risipă etc. De acum înainte, Allah Preaînaltul va descrie în Coran comunitatea
islamică astfel :
„Astfel
Noi am făcut din voi o comunitate cumpătată, pentru ca să fiți martori în legatură
cu oamenii și pentru ca Profetul să fie martor în legatură cu voi.” (traducerea sensurilor
Coranului 2 : 143)
Eroul
nostru de astăzi, Abdullah, fiul lui ’Amr, fiul lui Al-’As, prin conduita sa și sfatul primit din
partea Profetului ilustrează punerea în practică a acestui măreț principiu islamic al
moderației
și
echilibrului. Abdullah a fost copilul uneia dintre cele mai cunoscute
personalități
din istoria Islamului, ’Amr, fiul lui Al-’As, responsabil cu înfrângerea
romanilor și
a celor protejați de ei în Orientul Mijlociu, incluzând aici Egiptul. Cu toate
acestea nu de puține ori eroul nostru Abdullah
a optat pentru o conduită diferită de a tatălui său. Astfel, dacă tatăl
a acordat o atenție specială artei războiului și chestiunilor politice,
fiul s-a dovedit un luptător obișnuit, dedicat cauzei, nicidecum politician
sau geniu militar. ’Amr, fiul lui Al-‘As a demonstrat o
personalitate inventivă, în schimb fiul său a adoptat simplismul și franchețea drept forme de relaționare cu cei din jurul
său. ’Abdulah a fost, așadar, un model tipic al omului dedicat lui
Dumnezeu, pentru care nimic din această lume nu reprezenta un interes aparte. Și-a petrecut întreaga
viață
într-un climat pacifist, prin post și rugăciune, acordând extrem de greu clipe
de răgaz trupului său. A îmbrățișat Islamul înaintea tatălui său.
Când
tatăl său, ’Amr, a devenit musulman și i-a observat devotamentul intens, chiar
exagerat (rugăciuni în timpul nopții și post pe parcursul zilei, aproape fără vreo
pauză) s-a îngrijorat și l-a informat pe Profet (Pacea și binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !). Profetul Muhammed (Pacea și binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !) l-a chemat la el
pentru a-l îndruma.
„Mi
s-a spus că postești zi de zi, fără nicio întrerupere și că te rogi pe
parcursul întregii nopți fără să închizi ochii. Este suficient
pentru tine să postești trei zile în fiecare lună.
-
Dar pot să fac mai mult decât atât.
-
Atunci, de două ori în fiecare săptămână.
-
Pot și mai mult.
-
Atunci metoda cea mai potrivită este cea a
postului voluntar în maniera profetului David. ”
Profetul
(Pacea și binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa
!) a
continuat să-i vorbească eroului nostru în legatură cu moderația care trebuie să
caracterizeze rugăciunile de noapte voluntare și recitarea Nobilului
Coran. Având o asemenea personalitate, cineva ar putea să fie mirat cum de s-a
putut întâmpla ca marele Husein (nepotul Profetului, Pacea și binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !) să se supere pe eroul
nostru. În cele ce urmează poate fi gasită o posibilă explicație.
Odată
cu asasinarea celui de-al treilea calif, ’Usman (Allah să fie mulțumit
de el !)
de către un grup rebel, ’Ali, fiul lui Abu Talib (Allah să fie mulțumit
de el !)
a fost ales calif. O parte dintre membrii comunității musulmane, incluzându-l
pe guvernatorul regiunii siriene, a condiționat depunerea jurământului de supunere de
aducerea în fața justiției a celor care l-au omorât pe califul ’Usman.
Noul calif, din poziția de conducător al statului, a ales să lupte împotriva acestor
oameni aflați
sub comanda lui Mu’awiyah, fiul lui Abu Sufyan, considerându-i rebeli care se
opun ordinii statului de drept. Mâna dreaptă a lui Mu’awiyah era tatăl eroului
nostru, el dându-i dispoziție fiului său ’Abdullah să se alăture
armatei conduse de către Mu’awiyah. Și cum niciodată eroul nostru ’Abdullah nu a
ieșit
din cuvântul tatălui său, așa a făcut, deși nu era tipul de om
care să se alăture orbește unei armate musulmane aflate în conflict
cu alți
musulmani. De fapt, el numai a însoțit armata, dar nu a luptat împotriva taberei
conduse de califul ’Ali, atitudine întarită cu precădere după moartea lui
’Ammar, fiul lui Yasir. Și aceasta pentru că eroul nostru și-a adus aminte cu
claritate că Profetul (Pacea
și binecuvântarea lui
Allah să fie asupra sa !) a prevăzut uciderea lui ’Ammar de către un grup de luptători
nedrepți,
aflați
sub comanda lui Mu’awiyah. Trebuie să mai menționăm aici că printre
ucigașii
lui ’Ammar (Allah să fie mulțumit de el) se aflau și cei ai califului ’Usman
(Allah să fie mulțumit de el), ei alăturându-se taberei lui ’Ali (Allah
să fie mulțumit de el) pentru a părea că sunt susținători loiali ai săi,
când de fapt cu toții căutau un refugiu, temându-se de pedeapsa la care se
expuneau asasinându-l pe ’Usman (Allah să fie mulțumit de el). Mai mult, l-au omorât
și
pe ’Ammar susținând
că
cealaltă tabără a făcut-o, în vederea discreditării ei. Imediat ce eroul nostru
a simțit
că armata lui Mu’awiyah se află în eroare, a început să ducă o muncă de
descurajare a luptătorilor, în ciuda faptului că unul dintre liderii acelei
grupări era chiar tatăl sau.
Întrebarea
care s-a născut în mintea lui Mu’awiyah și a altora a fost : „De ce evlaviosul nostru
erou ’Abdullah s-a alăturat taberei care a luptat împotriva califului ’Ali ?”
Această întrebare i-a fost adresată de către Husein, fiul lui ’Ali (Allah să
fie mulțumit de ei !), aici găsindu-se cheia misterului.
’Abdullah a răspuns : „Odinioară tatăl meu s-a plâns Profetului (Pacea și binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !) că obișnuiesc să țin post zi de zi și să-mi petrec nopțile în rugăciune, fără
să-mi acord niciun minut de odihnă. Iar Trimisul lui Allah (Pacea și binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !) mi-a spus : ’O,
’Abdullah, roagă-te, dar și odihnește-te, postește și hrănește-te (alternativ) și dă-i ascultare tatălui
sau !’ Și
în bătălia de la Siffin, tatăl meu a insistat, împotriva dorinței mele, să-l urmez.
Iar eu, în lumina celor la care m-a îndrumat Profetul, am facut-o.”
În
aceste cuvinte găsim explicația aparentei contradicții comportamentale a
eroului nostru, manifestate cu ocazia nefericitei confruntări de la Siffin. În
spatele său, însă, descoperim o altă realitate care nu face altceva decât să-i
confirme lui ’Abdullah firea sa evlaviosă, el fiind nevoit să acționeze împotriva
propriei voințe
cu unica motivație a acceptării Mesajului Islamului și ascultării Trimisului
lui Allah (Pacea și binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa
!),
două lucruri pe care le-a considerat întotdeauna principii directoare în viață.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu