’ABBAS, fiul lui ’ABDUL-MUTTALIB
(Allah să fie mulțumit de el !)
(d. 611 g.)
Egalitatea
și
frăția
întru Allah reprezintă două trăsături fundamentale ale crezului islamic. În
Nobilul Coran putem citi :
„O, voi oameni ! Noi v-am creat pe voi dintr-un bărbat și o femeie și v-am făcut pe voi popoare și triburi, pentru ca să vă cunoașteți. Cel mai cinstit dintre voi la Allah este cel mai evlavios dintre voi. Allah este Atoateștiutor [și] Bineștiutor [’Alim, Khabir].” (traducerea sensurilor Coranului 49 : 13)
De fiecare dată când citim câte ceva despre glorioasa istorie a Islamului, ne reamintim încă o dată și încă o dată de aceste principii, cu precădere de cel al egalității. O interesantă ilustrare a acesteia ne este oferită de către eroul nostru ’Abbas, fiul lui ’Abdul-Mutallib, cel care nu doar că a fost unul dintre iubiții unchi ai profetului Muhammed (Pacea și binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !), ci și un tovarăș de joacă al acestuia (pentru că amandoi erau apropiați ca vârstă, doar câțiva ani separându-i).
„O, voi oameni ! Noi v-am creat pe voi dintr-un bărbat și o femeie și v-am făcut pe voi popoare și triburi, pentru ca să vă cunoașteți. Cel mai cinstit dintre voi la Allah este cel mai evlavios dintre voi. Allah este Atoateștiutor [și] Bineștiutor [’Alim, Khabir].” (traducerea sensurilor Coranului 49 : 13)
De fiecare dată când citim câte ceva despre glorioasa istorie a Islamului, ne reamintim încă o dată și încă o dată de aceste principii, cu precădere de cel al egalității. O interesantă ilustrare a acesteia ne este oferită de către eroul nostru ’Abbas, fiul lui ’Abdul-Mutallib, cel care nu doar că a fost unul dintre iubiții unchi ai profetului Muhammed (Pacea și binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !), ci și un tovarăș de joacă al acestuia (pentru că amandoi erau apropiați ca vârstă, doar câțiva ani separându-i).
În
bătălia de la Badr, prima confruntare majoră din istoria Islamului, unii dintre
liderii comunității meccane au fost nevoiți să se alăture armatei păgâne, în principal
din cauza presiunii morale care le apăsa umerii. Printre ei au fost eroul
nostru ’Abbas și un alt conducător de seamă al quraișilor, recunoscut pentru
atitudinea și
comportamentul compătimitor față de companionii profetului Muhammed (Pacea și
binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !). Înțelegând aceste lucruri,
profetul Muhammed (Pacea și binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !) a dat ordin ca astfel
de oameni să nu fie omorâți, subliniind că nu ei erau adevărații dușmani ai Islamului. Mai
târziu, când ’Abbas, fiul lui ’Abdul-Muttalib a fost luat prizonier în Medina,
companionii au observat că Profetul este tulburat și l-au întrebat : „Care
este motivul îngrijorării tale, Trimis al lui Allah ?” El le-a raspuns : „La
urechea mea au ajuns suspinele lui ’Abbas, amplificate de situația în care se află (era
legat cu o frânghie).” După ceva vreme Profetul a întrebat :
„Acum, de ce nu se mai aude ’Abbas ?” Și i s-a adus la cunoștintă că un companion i-a
slăbit strânsoarea. Profetul a dat ordin să se procedeze la fel și cu alți prizonieri.
Al
doilea incident a avut loc în momentul în care era colectat prețul răscumpărarii prizonierilor.
În momentul când lui ’Abbas și unora dintre cei care l-au însoțit li s-a cerut răscumpărarea,
acesta a replicat : „Dar eu sunt musulman și am fost obligat să mă alătur armatei meccane.”
Profetul i s-a adresat : „Allah cu siguranță știe despre acest lucru.
Și
dacă este adevărat, atunci te va răsplăti și îți va restitui indiferent cât vei plăti. Dată
fiind situația
în care te afli, va trebui să îți achiți răscumpărarea.” Astfel, eroul nostru ’Abbas,
fiul lui ’Abdul-Muttalib, în ciuda legăturii pe care o avea cu Profetul (Pacea și
binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !), a fost tratat la fel
ca orice alt prizonier de război, câștigându-și libertatea numai după ce a plătit pentru
ea.
Conform
opiniei anumitor istorici, ’Abbas îmbrățișase Islamul împreună cu soția sa mai demult, în
timp ce profetul Muhammed (Pacea și binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !) încă se mai afla în
Mecca, dar pentru ca succesul alegerii sale să fie deplin, fie a fost sfătuit,
fie a preferat el însuși să păstreze secretul asupra acestui
aspect. Indiferent ce s-a întâmplat în realitate, cert este că eroul nostru tot
acest timp a fost de partea Profetului și a celor care l-au urmat. Chiar s-a relatat
că profetul Muhammed (Pacea și binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !) l-a sfătuit să rămână
în Mecca pentru a acorda tot sprijinul celor care îmbrățișaseră Islamul și
care din
cauza slăbiciunilor nu erau în stare să părăsească orașul.
Suportul
lui ’Abbas pentru Islam și Profetul său explică și prezența sa la întâlnirea
secretă de la ’Aqaba, unde 73 de mediniți au încheiat jurământul de credință cu profetul Muhammed (Pacea și
binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !), obligându-se să-l
protejeze atunci când va emigra la Medina. Așadar, ’Abbas a fost de
față
pentru a certifica sinceritatea mediniților față de Profet.
Iar
după victorioasa revenire a Profetului în Mecca, triburile politeiste aflate în
imediata vecinătate a Meccăi și-au adunat forțele împotriva
musulmanilor. Pentru prima dată armata musulmană depășea 12.000 de combatanți. Această situație nemaîntâlnită le-a
sporit multor luptători sentimentul de automulțumire, atitudine care a
condus către ruină multe armate. Unii dintre soldați chiar au spus :
„Niciodată nu vom mai putea fi înfrânți din cauza numărului nostru prea mic.”
Oricum, a fost voința lui Allah Preaînaltul ca soldații Săi să fie antrenați cum trebuie pentru bătăliile
duse în diferite perioade istorice și în cele mai diferite locuri de pe Glob. În
contextul dat armata musulmană a fost înconjurată de către cea inamică, fiind luată
prin surprindere și căzând în capcana specifică ambuscadei. Numai credința neclintită a
Profetului în Allah Preaînaltul, curajul, firea sa eroică și atitudinea unor
oameni precum eroul nostru ’Abbas, fiul lui ’Abdul-Muttalib au salvat ziua,
cunoscută ca „bătălia de la Hunain”. În acele clipe de cumpănă, ’Abbas împreună
cu o mână de companioni nu s-au îndepărtat de Profet (Pacea și
binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !).
La
ordinul Profetului, ’Abbas i-a chemat pe oștenii musulmani împrăștiați, aceștia strângându-se
precum o furtună în jurul Profetului. Din acest moment bătălia a luat o altă
turnură, inamicii fiind înfrânți și victoria surâzând forțelor musulmane.
Așa cum am arătat mai devreme,
’Abbas era unchiul profetului Muhammed (Pacea și binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !), motiv pentru care
era foarte îndrăgit. Profetul obișnuia să spună :
„’Abbas este precum un părinte pentru mine. Oricine îl rănește cu ceva, mă lovește pe mine.” În afară
de aceasta, este cunoscut faptul că eroul nostru este și tatal lui ’Abdullah,
o autoritate recunoscută în materie de Coran și învățături de credință. S-a stins din viață în Medina, în timpul
califatului lui ’Usman, fiul lui Affan (Allah să fie mulțumit
de el !).
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu