Imamul Bukhari
Eroul relatărilor profetice (hadisuri)
(d. 259 h.)
Este un
lucru binecunoscut că există două izvoare de bază pentru învățăturile islamice : primul este Nobilul Coran, Cuvântul lui
Allah Preaînaltul, iar al doilea Tradiția profetică (colecția vorbelor,
faptelor și încuviințărilor profetului Muhammed, Pacea și binecuvântarea lui
Allah să fie asupra sa !). Așadar, relatările profetice (hadisuri) reprezintă a doua sursă de bază a Islamului, după Nobilul
Coran. Relatările profetice explică poruncile coranice, transpunând în practica
de zi cu zi învățăturile relevate. S-a relatat că o persoană a întrebat-o pe 'Aișa, soția profetului Muhammed (Pacea și
binecuvântarea lui Allah să fie asupra lor), despre comportamentul acestuia, ea
răspunzând : "Comportamentul
lui este oglindirea Coranului".
Tot din hadisuri învățăm
și detaliile poruncilor coranice, revelate într-o manieră sintetică. De
exemplu, în Nobilul Coran putem găsi menționate rugăciunile zilnice, precum și
gesturi specifice lor, precum aplecarea (ruku')
și
plecăciunea până la pământ (sujud).
În hadisuri avem explicații legate de
timpurile celor cinci rugăciuni zilnice, dar și alte detalii procedurale
caracteristice, cum ar fi modalitatea efectuării curățeniei trupești care
precede rugăciunea, denumită și abluțiune, ordinea în care se fac mișcările
rugăciunilor etc. Și acest rol pe care îl joacă hadisurile se aplică și celorlalte fundamente dogmatice : postul lunii Ramadan, dania obligatorie (zakat) și Pelerinajul la Mecca.
De fapt, o
lecturare atentă a relatărilor profetice ne descoperă atât de multe lucruri
despre cel care a fost ultimul Trimis lui Allah (Pacea și binecuvântarea lui
Allah să fie asupra sa !), încât să-l cunoaștem probabil mai bine decât pe
rudele noastre apropiate. Despre nicio altă ființă omenească, fie ea profet sau
altceva, nu s-au reținut atât de multe detalii, ca în cazul profetului Muhammed
(Pacea și binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !). Din relatările asupra
cărora ne aplecăm reținem nu doar sfaturi de suflet oferite de Profet (Pacea și
binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !), ci descoperim foarte multe despre
conduita sa în societate și chiar despre cum se comporta în spațiul privat.
Ce ne
interesează pe noi, la fel de mult, este să aflăm care au fost metodele
meticuloase ce au făcut ca aceste relatări profetice să fie bine conservate și
transmise din generație în generație. Și pentru a ilustra aceste căi ingenioase
este suficient să menționăm faptul că savanții care s-au aplecat asupra
compilării relatărilor nu rețineau niciun hadis
dacă nu aflau cu exactitate cum respectiva relatare a ajuns la urechile
celor care le-au mărturisit-o. Cu alte cuvinte, acești savanți au acordat o
atenție sporită lanțului relatatorilor până la punctul zero, adică până ce
acesta ajungea la însuși profetul Muhammed (Pacea și binecuvântarea lui Allah
să fie asupra sa !). După aceea ei cercetau caracterul, memoria și pietatea
fiecărui relatator din respectivul lanț.
În istoria
Islamului există câteva nume de referință ale culegătorilor de relatări
profetice. Anterior i-am menționat pe imamii Malik (Allah să fie mulțumit de el
!), cel care a compilat "Muwatta", și Ahmad ibn Hanbal (Allah să fie mulțumit de
el !), autorul culegerii "Musnad". Însă, liderul tuturor
compilatorilor relatărilor profetice a fost, fără urmă de îndoială, imamul
Bukhari (Allah să fie mulțumit de el !). Lucrarea sa, intitulată
"Sahih" este considerată capitală în acest domeniu, ea
conținând cele mai fidele relatări care-l au ca sursă pe profetul Muhammed
(Pacea și binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !). Conform lui Ibn Hajr,
în prefața cărții sale "Fath-ul
Bari", numărul relatărilor profetice reținute în "Sahih-ul"
imamului Bukhari este de 7.563, dintre care 2.602 sunt unicat. Acestea au fost
selectate din nici mai mult, nici mai puțin de o jumătate de milion de
relatări pe care savantul le-a colecționat, analizat și validat. Dar cine a
fost imamul Bukhari ?
Bukhari
este porecla eroului nostru, Muhammed ibn Isma'il, născut în orașul Bukhara din partea
sudică a Chinei zilelor noastre. S-a născut în sânul unei familii înstărite,
dar asemeni altor eroi ai Islamului, nu a făcut din obținerea banilor un scop
în sine, ci mai degrabă i-a privit ca fiind un mijloc de a obține mulțumirea
lui Allah Preaînaltul. Astfel, în ciuda donațiilor generoase pentru construirea
de adăposturi sociale și școli, dar și pentru asigurarea hranei a sute de
nevoiași, eroul nostru a trăit auster. Se spune că odată s-a îmbolnăvit, iar
urina sa i-a fost analizată (practică răspândită în rândul medicilor musulmani
cu mai bine de 1.100 de ani în urmă !). Medicul a exclamat : "Această probă îi aparține unui
om care nu a trăit cu nimic altceva în afară de pâine !", insistând ca eroul nostru să mai mănânce și
altceva în afară de pâine.
Setea sa pentru cunoaștere și preocuparea față de
relatările profetice i-au transformat viața într-o înlănțuire de călătorii
dintr-un loc al lumii islamice într-altul, pașii săi acoperind distanțe de mii
de km. Se știe că imamul Bukhari s-a aflat față în față și a studiat cu peste
4.000 de profesori, fiind în stare să străbată sute de km. numai pentru a
asculta o relatare profetică, ori pentru a-i investiga sursa și autenticitatea.
Pe lângă această inepuizabilă dorință de a învăța, eroul
nostru era renumit și pentru inteligența deosebită, precum și pentru memoria
excelentă.
Se povestește că odată, într-una dintre călătoriile sale,
un grup de învățați s-au vorbit să-i testeze memoria, folosindu-se de 100 de
relatări profetice. Lanțurile transmițătorilor acestor hadisuri, însă, au fost amestecate
unele cu celelalte, cerându-le unui număr de 10 studenți să memoreze fiecare 10
hadisuri. În clipa când eroul nostru s-a așezat la catedră pentru a-i asculta,
fiecare student i-a cerut lămuriri cu privire la hadisurile care le fuseseră
predate mai devreme, după ce toți le-au relatat. Fiecăruia în parte eroul
nostru i-a răspuns : "Nu-l recunosc". Și a început să le redea pe fiecare în parte
tot greșit, cum le ascultase, în paralel făcând legătura corectă dintre lanțul
relatatorilor și textul propriu-zis.
Avuția pe care a gestionat-o, precum și respectul pe care
l-a câștigat în rândul contemporanilor nu i-au transformat niciodată firea sa
modestă. Se povestește că odată una dintre sclavele sale l-au enervat, ulterior
necerându-și scuzele de rigoare. Cum a reacționat savantul ? I-a spus : "Dacă nu
dorești să mă îmbunezi (prin prezentarea scuzelor), atunci sunt gata să o fac
singur." Și a eliberat-o,
recunoscând : "Acum m-am făcut fericit singur (căutând să-L
mulțumesc pe Allah Preaînaltul)".
Imamul Bukhari a murit în Samarkand, chiar în noaptea de
dinaintea sărbătorii care vestește sfârșitul postului din luna Ramadan, în anul
259 h. Dar, cu toate că a murit fizic, cu siguranță că numele său dăinuie în
inimile a milioane de musulmani care-i datorează atât de mult datorită
conservării celor mai bune relatări ale iubitului nostru profet, Muhammed (Pacea
și binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !).
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu