’UMAR, fiul lui AL-KHATTAB
(Allah să fie mulțumit de el!)
Cel care distinge Adevărul de Falsitate (Al-Faruq)
(d. 23 A.H.)
„O,
Allah ! Întărește Islamul prin convertirea unuia dintre cei
doi ’Umar, ’Umar, fiul lui Al-Khattab sau ’Amr, fiul lui Hișam.” (Profetul – Pacea și binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa
!)
„Ta,
Ha.
Noi
nu ți-am
pogorât Coranul pentru ca tu să fii nefericit,
Ci
ca o vestire pentru acela care se teme [de Allah],
[Și ca] o revelație de la Acela care
a creat pământul și cerurile cele înalte.
Cel
Milostiv care s-a așezat pe Tron,
Ale
Lui sunt cele din ceruri și cele de pre pământ, precum și cele care se află între
cele două și sub țărână.” (traducerea sensurilor Coranului 20 : 1-6)
Versetele
de mai sus au atins corzile cele mai adânci ale sufletului eroului nostru,
’Umar, fiul lui Al-Khattab, cunoscut și sub numele de Al-Faruq, determinându-l
să primească lumina Islamului. Nobilul Coran, Cuvântul inimitabil al lui Allah
Preaînaltul, cu stilul său magnific, limba și conținutul miraculos, s-a dovedit a fi
responsabil de călăuzirea multor arabi de seamă încă din zorii Islamului.
Explicația
constă în faptul că în acea perioadă arabii erau foarte mari iubitori a tot
ceea ce avea legatură cu domeniile literar și lingvistic, între ei existând o competiție acerbă, chiar
rivalitate. ’Umar, fiul lui Al-Khattab (Allah să fie mulțumit
de el!)
era chiar unul dintre acei arabi fascinați peste măsură de stilul Coranului, în
special de versetele deja menționate.
Povestea
sa este următoarea. Într-o bună zi, în timp ce își îndreptase furia împotriva
unora dintre cei care îmbrățișaseră Islamul în Mecca, i s-a reproșat că, deși chiar propria sa soră
și
soțul
ei se regăsesc printre adepții lui Muhammed, el se manifestă nedrept în
contextul dat. Auzind una ca aceasta, ’Umar a devenit și mai furios. Scoțându-și sabia afară din teacă, a alergat într-un
suflet la casa surorii sale. Spre norocul său, aceasta și cumnatul său tocmai învățau Coranul, de față cu profesorul lor,
Khabbab, fiul lui Al-Aratt, cel care le recita începutul capitolului al douăzecelea
(Ta-Ha). În timp ce se apropia de casă, ’Umar a fost fermecat de cele
care îi ajungeau la urechile sale. Când l-a zărit, sora sa a ascuns cu
rapiditate notițele de pe care studiau cu toții. ’Umar a insistat să
i se arate despre ce este vorba, însă sora sa nu i-a oferit alte indicii, de
teamă că ar fi capabil de vreun gest necugetat, în semn de dispreț. Ea chiar a fost ușor rănită în această altercație, ceea ce l-a
determinat pe eroul nostru să se mai domolească. Când sora s-a simțit din nou în siguranță, i-a reproșat că este politeist și că din cauza necurățeniei
sale nu
poate să atingă în niciun fel Nobilul Coran. Prin urmare, l-a invitat să se îmbăieze
și
să-și
declare noua sa credință, demersuri obligatorii pentru a vedea mult
doritele notițe
cu versete coranice, ceea ce eroul nostru a și făcut, rostind : „Mărturisesc
că nu există altă divinitate demnă de adorare în afară de Allah și mărturisesc că
Muhammed este Mesagerul lui Allah.” Imediat după aceasta a mers la Profet (Pacea și binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !) pentru a-și face publică
convertirea în prezența sa. Profetul (Pacea și binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !) tocmai fusese auzit
mai devreme rugându-se lui Allah Preaînaltul să mărească gloria Islamului prin
călăuzirea fie a lui ’Umar, fiul lui Al-Khattab, fie a lui ’Amr, fiul lui Hișam (Abu Jahl), convertirea
primului amplificând starea de euforie a musulmanilor, foarte fericiți să ia parte cu toții la acest eveniment
de excepție.
Mai ales că eroul nostru era renumit pentru robustețea sa, multor oameni
din Mecca fiindu-le teamă chiar și numai să stea în prezența sa.
Prin
convertirea eroului nostru la Islam, musulmanii au obținut de partea lor atât
un aliat, cât și un proteguitor foarte puternic, un bărbat înzestrat cu o mare
forță
și
curaj, ceea ce i-a făcut să se simtă mai ocrotiți. Chiar se povestește că atunci când a
luat decizia de a emigra la Medina, le-a adus-o la cunoștință politeiștilor meccani, provocându-i
să-l oprească. Și nimeni nu a avut curajul să stea în calea sa.
În
orice caz, duritatea și curajul nu au fost singurele trăsături ale
eroului nostru. Deopotrivă, el s-a remarcat prin înțelepciunea de care a
dat dovadă, dar și prin spiritul extrem de dreptate și frica pe care o avea
față
de Allah Preaînaltul. Se spune că sugestiile cu care venea în legătură cu unele
sau altele dintre problemele zilnice, coincideau chiar cu rezolvările care
aveau drept sursă revelația divină. Prin urmare, musulmanii îi
datorează multe practici cu o încarcatură istorică importantă. De exemplu, la
sugestia sa, califul Abu Bakr (Allah să fie mulțumit de el !) a dispus culegerea
textelor coranice sub forma unei cărți. El i-a spus califului că din cauza
aprigelor bătălii în care erau angrenați, primii discipoli ai Profetului (Pacea și binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !) care memoraseră
versetele coranice riscau să moară și, odată cu moartea lor, să dispară și unele pasaje din
Coran. Deși
la început Abu Bakr (Allah să fie mulțumit de el !) a ezitat să ia vreo măsură,
de teama ca nu cumva să facă ceva pe care Învățătorul său, Profetul (Pacea și binecuvântarea lui Allah să fie asupra sa !) însuși, nu o făcuse,
ulterior s-a convins de necesitatea culegerii. Cel însărcinat cu această problemă
a fost Zaid, fiul lui Thabit (Allah să fie mulțumit de el !), după cum vom vedea
mai târziu în această carte.
Odată
cu moartea lui Abu Bakr (Allah să fie mulțumit de el !), eroul nostru, ’Umar,
fiul lui Al-Khattab, a fost ales calif sau „Conducător al drept-credincioșilor” (Amir
Al-Mu’minin), o sintagmă utilizată pentru o lungă perioadă de timp dupa el
pentru a-i desemna pe liderii musulmanilor. Sub comanda sa au fost puse bazele
mai multor instituții administrative importante : sistemul poștal regulat, registrul
oficial al armelor și soldaților (cunoscut sub denumirea de Diwan
Al-Jund) etc.
Conducerea
afacerilor statale a fost exercitată de către eroul nostru cu o măiestrie
exemplară, combinând spiritul inovator cu stricta respectare a backgroundului
religios, fermitatea cu compătimirea sinceră și învățătura cu simțul dreptății și responsabilitatea menținerii sale la un nivel
ridicat.
Povestiri
fără număr referitoare la simțul justițiar și spiritul său responsabil umplu paginile
glorioasei istorii a Islamului. În cele ce urmează vom încerca să vă oferim
numai o parte dintre aceste exemple.
Într-o
noapte răcoroasă califul ’Umar își desfășura inspecția de rutină din jurul
Medinei, când la ureche i-a ajuns scâncetul unor copilași. Astfel, s-a îndreptat
în acea direcție
să vadă despre ce este vorba. Odată ajuns, a zărit o femeie văduvă înconjurată
de cațiva
copilași
care plângeau. ’Umar (Allah să fie mulțumit de el !) a întrebat care este
motivul pentru care plâng, femeia răspunzându-i că trupurile lor suferă din
cauza durerii pătrunzătoare date de senzația de foame. „Și ce gătești în oala de pe foc ?”,
s-a mai interesat ’Umar. Mama copilașilor i-a spus că în ea se află câteva pietre
așezate
în apă și
că trage nădejde că astfel îi va ține cât de cât liniștiți pe micuți până când somnul îi
va cuprinde. Apoi i s-a plâns de neglijența califului în această chestiune. Ascultând-o,
lacrimile i-au umplut ochii eroului nostru. Alergând într-un suflet la visteria
sa, a cumpărat el însuși niște făină și ulei, cărându-le cu
spatele. A așezat
ingredientele în oală și a suflat în foc cu propria sa gura până când
hrana a fost gata. ’Umar (Allah să fie mulțumit de el !) s-a retras numai după
ce s-a asigurat că micuții au mâncat, nu însă înainte de a-i spune
femeii că poate să meargă la visterie pentru a-și procura cele necesare
traiului ori de câte ori este nevoie, toate acestea petrecându-se fără ca ea să-l
recunoască. Dar bunătatea lui ’Umar nu s-a limitat numai la locuitorii
musulmani ai Medinei.
Se
spune că altă dată el a întâlnit un bătrân cerșetor în Siria. Interesându-se,
a aflat că era evreu. Imediat l-a mustrat pe guvernatorul regiunii,
reamintindu-i că vârstnicul era un cetățean care și-a plătit taxa pe care
Islamul a instituit-o asupra nemusulmanilor aflați sub protecția unui guvern islamic (Jizyah).
Prin urmare, acum era obligația statului musulman să îi aline bătrânețile.
Egalitatea
este
un alt aspect al justiției pe care eroul nostru a urmat-o îndeaproape.
Istoricii ne relatează că odată cu sosirea perioadei pelerinajului la Mecca (Hajj-ului),
un creștin
egiptean copt (n.t. ramură a Creștinismului) i s-a plâns califului că fiul
lui ’Amr ibn Al-’As (guvernatorul Egiptului) l-a bătut din cauză că l-a depașit într-o întrecere, ocazie
cu care i-a și
reproșat
: „Cum de ai îndrăznit să-l întreci pe fiul unor oameni onorabili ?” Califul
’Umar s-a înfuriat, ordonând ca imediat tânărul (fiul guvernatorului) să fie
adus în fața
sa. Coptului i s-a înmânat un bici pentru a-și lua revanșa, iar califul s-a întors
către guvernatorul său reproșându-i : „De când subjugați oamenii care s-au născut
liberi ?!”
Puternicul
’Umar era temut în rândurile oamenilor, dar nu atât de mult când venea vorba de
subiecte delicate. Într-un context anume, califul a transmis ca zestrea plătită
de bărbat femeii cu care urmează să se căsătoreasca (sadaaq) să fie
limitată la un nivel scăzut. Din mulțime s-a ridicat o femeie strigându-i cum
poate să îndemne la așa ceva din moment ce Allah Preaînaltul spune
în Coran, „...și i-ați dat uneia dintre
ele [soții] un qintar [o cantitate foarte mare] ...” ? Califul și-a recunoscut greșeala, spunând :
„’Umar a greșit,
iar o femeie a grăit adevărul.” După care și-a revocat dispoziția.
Eroul
nostru s-a dovedit a fi și un om cu vederi largi, după cum putem
deduce din următoarea întamplare. Odată, în timp ce se afla într-una dintre obișnuitele sale vizite
prin oraș,
a auzit o femeie cântând un poem prin care își exterioriza dorul față de soțul său. Interesându-se
despre bărbat, califul a aflat că acesta se afla departe, într-o expediție militară. Apoi a
mers la fiica sa, Hafsa, și a întrebat-o cât timp poate să stea o
femeie măritată departe de soțul său. După ce i s-a spus „cel mult patru
luni”, califul a emis o dispoziție conform căreia soldaților căsătoriți să li se acorde o
permisie acasă o dată la fiecare patru luni.
O
familie de sclavi a fost surprinsă în timp ce încerca să fure o cămilă. Văzându-i,
califul a observat că erau numai piele și os și și-a dat seama că foamea îi împinsese la
acest gest disperat. Prin urmare, în loc să-i pedepsească a cerut ca stăpanul
lor să fie adus în fața sa, dojenindu-l că nu s-a îngrijit în
modul cel mai potrivit de mâncarea sclavilor săi. Apoi ’Umar (Allah să fie
mulțumit de el !) i-a dat ordin să răscumpere, în locul
celor nevoiași,
cămila furată de la proprietarul de drept.
Asemenea
tuturor eroilor Islamului și eroul nostru, ’Umar, fiul lui Al-Khattab a
fost o persoană foarte umilă, în ciuda faptului că era conducătorul statului
islamic și
că gestiona suplimentar moștenirea celor două mari forțe ale Orientului
Mijlociu, imperiile Persan și Bizantin, cucerite. Conducerii sale înțelepte, musulmanii îi
datorează și
prima cucerire a Ierusalimului. Dar haideți să vedem cum s-a deplasat de la Medina până
la Ierusalim pentru a primi cheia orașului. Se spune că mărețul calif și-a pregătit pentru
această călătorie numai un singur catâr, pe care l-a călărit alternativ cu
slujitorul său. Astfel, când s-au apropiat de Ierusalim, era rândul
slujitorului să-l călărească și al lui ’Umar (Allah să fie mulțumit
de el !)
să meargă pe jos. Deși slujitorul i-a propus să meargă călare în locul său pentru că
deja începuseră să se întalnească cu oameni importanți, califul nu a fost de
acord, preferând să meargă tot pe jos, îmbrăcat în hainele sale cârpite. Dominat
de această stare a modestiei, ’Umar (Allah să fie mulțumit de
el !)
a primit cheile orașului Ierusalim din mâinile patriarhului său, în prezența comandanților forțelor armate musulmane și a altor înalți prelați. Și toate acestea
deoarece, pentru eroul nostru, pe primul loc a stat mulțumirea lui Allah Preaînaltul,
Căruia îi place smerenia. În al doilea rând, pentru el a contat cel mai mult
persoana și
nu ce haine poartă sau ce înfățisare are.
Toate
aceste trăsături ale unui adevărat geniu musulman l-au păstrat viu nu doar în
inimile și
mintea musulmanilor, ci deopotrivă în memoria multor savanți și istorici nemusulmani.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu