Imamul an-Nawawi
Prodigiosul autor
(631-676 h.)
Odinioară Az-Zahir
Baybrus, guvernatorul Egiptului și al Siriei care a avut o contribuție majoră
l-a înfrângerea atât a tătarilor mongoli, cât și a ultimelor rezistențe ale
cruciaților, a fost sfătuit să majoreze taxele colectate de la popor, măsura
încadrându-se în strategia națională de susținere a eforturilor de război. Și a
dispus convocarea savanților teologi în încercarea de a-i convinge să semneze
un decret religios în acest sens. An-Nawawi (eroul nostru) a fost chemat și el
la curtea domnească. Cu toate că aflase despre decapitarea unor savanți care nu
împărtășiseră convingerile guvernatorului (aceștia considerând că nu este un
moment potrivit pentru punerea în practică a unui asemenea program), eroul
nostru a refuzat să semneze decretul, atitudine care l-a înfuriat și mai tare
pe guvernator. A dat ordin ca eroul nostru să fie dat afară din toate funcțiile
publice deținute, însă i s-a raportat că An-Nawawi nu ocupă niciuna. Luând la
cunoștință, Baybrus l-a întrebat pe eroul nostru : "De ce nu ești de acord cu propunerea
făcută ?", acesta
răspunzându-i că în calitatea sa de guvernator conduce atât de mulți slujbași
și slujitoare care se îmbracă în haine scumpe și poartă bijuterii, ceea ce
denotă că guvernul nu stă chiar atât de rău la acest capitol. Și a continuat :
"Doar atunci când slujbașii și servitoarele dumneavoastră vor
purta haine normale, iar slujitoarele sunt gata să se despartă de bijuteriile
lor, cred că sunteți îndreptățit să colectați taxe de la popor." Se spune că mai târziu sultanul a fost întrebat
: "De
ce nu l-ați decapitat pentru impertinența sa ?", acesta răspunzând : "Pentru
că atunci am simțit cum un sentiment de respect, amestecat cu teamă și uimire,
pune stăpânire pe mine."
Dar cine a fost an-Nawawi (bărbatul îmbrăcat în haine ponosite) care l-a făcut
pe marele Baybrus să se simtă atât de copleșit ?
Imamul an-Nawawi, al cărui prenume este Yahya, s-a născut
în Nawa, Siria, în luna muharram, anul 631 h, din părinți simpli, tatăl său fiind
negustor într-un mic oraș.
Încă din copilărie eroul nostru s-a făcut remarcat prin
seriozitate, numai că șansa de a-și dezvolta înclinația pentru învățătură s-a
ivit doar de la vârsta de 18 ani, odată cu mutarea tatălui său la Damasc.
Acolo, tânărul bărbat a fructificat oportunitatea de a se întâlni cu mari
savanți ai vremii. Perseverând, eroul nostru s-a făcut remarcat în decursul
primilor zece ani, pentru ca în ultimele două decade să întreprindă
investigații în foarte multe domenii ale teologiei. A scris nu mai puțin de 30
de lucrări, la care se adaugă multe altele nefinalizate înainte să moară.
Mărturiile ne spun că an-Nawawi se apleca asupra a câte doisprezece teme
diferite în fiecare zi, petrecându-și aproape tot timpul studiind și
odihnindu-se foarte puțin.
Dintre domeniile
aprofundate se numără : culegerile de relatări profetice cu comentarii,
lingvistica și biografiile, an-Nawawi devenind o autoritate a jurisprudenței
islamice, științei hadisurilor, limbii arabe (cu precădere a lexicologiei) și
teologiei, deopotrivă. Pe lângă perseverență și inteligență, în eforturile sale
de învățare, citire și scriere, eroul nostru a fost ajutat și de alte calități
remarcabile. Acestea sunt evlavia și devotamentul. Contemporanii săi povesteau
cum își petrecea majoritatea nopților în rugăciune, recitare a Nobilului Coran
sau scriind. A dus un stil de viață simplu, de ascet. Când primea o sumă de
bani oarecare alegea să o cheltuiască fie pe case pe care le dona ca așezăminte
pentru cei nevoiași, fie pe cărți pe care, de asemenea, le dona școlilor
publice pentru a veni în sprijinul elevilor săraci.
Ca un
veritabil om de știință, eroul nostru și-a dus la îndeplinire obligațiile sale
publice cu onestitate și curaj. De exemplu, cu toate că a purtat un respect
deosebit profesorilor săi, nu tăcea atunci când unul dintre aceștia făcea o
afirmație care contrazicea consensul general al savanților. Mai mult, și-a
transformat acest tip de atitudine în responsabilitatea de a-i sfătui și chiar
atenționa pe guvernatori și sultani, oriunde considera că aceștia se îndreaptă
în direcția greșită. Și am văzut o astfel de confruntare între eroul nostru și
renumitul sultan Az-Zahir Baybrus. Adesea obișnuia să trimită sfaturi sau
admonestări prin intermediul scrisorilor pe care le adresa conducătorilor și
prin care le atrăgea atenția asupra greșelilor făcute, conștientizându-i de
pedeapsa divină care îi pândea.
Privind
înapoi la munca depusă de eroul nostru, reamintim de cele peste 30 de lucrări
fundamentale din domenii diverse precum religia și lingvistica. Dincolo de
toate acestea, două s-au impus în memoria colectivă a comunității musulmane.
Prima dintre acestea este cea intitulată "40 de hadisuri", o scurtă
culegere de relatări profetice care abordează diferite subiecte ale vieții
musulmanului. Cealaltă, denumită "Grădinile
credincioșilor" (Riyad as-Salihin) reprezintă o amplă
colecție de relatări profetice grupate în peste 300 de subtitluri, adesea
fiecare dintre acestea debutând cu versete ale Nobilului Coran. Deși au trecut
peste șapte secole, "Grădinile credincioșilor" a rămas o lucrare frecvent utilizată în lumea
islamică și fiind tradusă în mai multe limbi, printre care și limba română.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu